Kruhový objezd u Plynboudy

Ondřej NehasilAktuality, Blog

Mezi priority Společně vždy patřila doprava. Z iniciativy tohoto uskupení nechalo město zpracovat dopravní studii, nyní přístupnou na stránkách obce. Jedním z přínosů studie je identifikace problematických míst – a jedním z nejpalčivějších je křižovatka ulic Pražská, Karlická a Vítova. Nejvíc nehod se děje právě tam. S křižovatkou je potřeba něco udělat.

Místostarostka Radka Alexy (Společně) prosazuje změnu křižovatky v malý kruhový objezd. Podle dopravní studie je to ideální řešení. Překážky ve formě nedostatku prostoru jsou nyní vyřešeny (proběhla směna pozemků) a připravuje se projektová dokumentace na vybudování kruhového objezdu. Co nás čeká? Požádal jsem Radku Alexy o koncept a pokusil se návrh zhodnotit.

Kruhový objezd bude mít průměr 25 metrů. To je stejně, jako kruhový objezd v letech a méně, než kruhový objezd u sokolovny. Pro řidiče se situace významně zlepší, takto postavený objezd se snadno projíždí. Je potřeba jej projíždět pomalu, což zlepší bezpečnost provozu.

Asfaltu nepřibude. Současná křižovatka je rozlehlá, a jakkoli kvůli kruhovému objezdu bude nutno ji ještě zvětšit a část chodníku změnit na vozovku, uprostřed objezdu se zase nynější asfalt změní na zeleň.

Pěší cesty se prodlouží. Větší křižovatka se déle obchází a u kruhového objezdu se přechody pro chodce umisťují do takové vzdálenosti od výjezdu z kruhu, aby se mezi přechod a objezd vešel jeden automobil. Tato vzdálenost zajistí, že řidič zastavující u přechodu nebrzdí ostatní dopravu na objezdu, navíc při výjezdu má dobrý přehled o situaci a může navázat oční kontakt s chodcem. Řidič čekající na vjezd do křižovatky zase nestojí na přechodu. Tím se ale pro chodce vzdálenost ještě prodlužuje. Křižovatka u plynboudy je dopravním uzlem i z pohledu pěších, kteří tudy chodí ze sídliště do školy, do jednoty, z centra na Plynboudu, apod. Aby se jejich situace nezhoršila, je vhodné dbát na řešení přechodů.

Velmi dobře působí přesun přechodu přímo před plynboudou. Přesouvá se do správné vzdálenosti a zároveň vede přes střední dělící ostrůvek. Přechod přes Karlickou zůstává téměř na půdovním místě, totéž platí i pro přechod ve Vítově, který se přece jen o pár metrů posune. U ulic Karlická a Vítova je v pořádku, že chodec přejde ulici najednou, bez dělicího ostrůvku. Nejsou tak frekventované. Horší situace je na Pražské u autobusové zastávky, kde se v návrhu přechod přesouvá o 25 metrů směrem k sokolovně. Je to až za koncem zálivu pro autobus a přechod na severním konci míří do buksusu. Jako chodec bych asi měl přechod raději za autobusem, v místě kde je dělící ostrůvek a kde přes přechod přijdu na pěkné prostranství u sousoší Kalvárie. Zdá se, že přechod i autobusová zastávka se na dané místo nově již nevejdou.

Ulice Karlická, Vítova i Pražská jsou významné trasy místní cyklistiky (na kole do obchodu, apod.). Cyklistovi, který odbočuje např. z Vítovy na Pražskou, se situace usnadní – na Pražskou najede snáze. To je podstatné. Cyklista jede ve stejném režimu jako jakýkoli jiný účastník provozu. Místní cyklisty by možná potěšilo, kdyby na ně bylo pamatováno více a v křižovatce měli značky na asfaltu, které by lépe vedly jejich stopu a byly i upozorněním pro řidiče.

A co nás čeká, až bude kruhový objezd hotový? Slibujeme si od něj zejména zvýšení bezpečnosti. Rovněž se usnadní vjezd automobilů z Karlické na Pražskou, což ocení zejména řidiči a řidičky mamataxi v ranní špičce, i obyvatelé Dědiny, kudy někteří řidiči křižovatku dnes objíždějí. Snadnější výjezd z Vítovy zase možná přivede více automobilové dopravy na dnes klidnou ulici 5. května, která slouží jako městský bulvár. To by bylo škoda a je namístě uvažovat o tom, zda současně s kruhovým objezdem neučinit opatření pro zachování stávajícího rázu ulic Vítovy a 5. května. Například umístěním značky „Průjezd zakázán“, instalací zpomalovacích prahů, nebo rozšířením obytné zóny.

Kruhový objezd jen nyní vyprojektovaný a jeho stavba má být zahrnuta do plánované rekonstrukce Pražské, která má proběhnout příští rok. Po mnoha letech ujišťování že to nejde a že se to nevejde, je to najednou rychlá změna. Je patrné, že akce má v osobě místostarostky silné zastání.  Z mého hlediska je projekt udělaný dobře. Jen by stálo za zamyšlení, jestli by východní přechod přecejen nemohl mít dělicí ostrůvek.