Rozhovor s kandidátem na starostu
Jakub Knajfl 49 let, kandidát na starostu za sdružení Společně pro Dobřichovice. Přinášíme rozhovor, který s Jakubem vedl náš podporovatel Jan Vaculík.
Proč ses rozhodl kandidovat na starostu?
Chci zlepšit současný stav a mám představu jak. A starosta má nejlepší pravomoci, jak něco změnit. Pokud ovšem k tomu ve volbách dostane dost silný mandát.
Co bys chtěl jako starosta změnit?
Je třeba změnit fungování úřadu, aby se starosta mohl soustředit na strategické záležitosti a na další rozvoj. Tady můžu uplatnit své zkušenosti s řízením většího kolektivu.
A taky je třeba k práci pro obec přivést další lidi, například pro práci v komisích. Nemusí se to nazývat zrovna komise, spíš bych to viděl jako pracovní skupiny. Každý, kdo kandiduje, má nějaké zkušenosti a chce je využít ve prospěch města; na naší kandidátce máme takových lidí spoustu. A ty lidi je třeba do řešení problémů města vtáhnout.
Ale hlavně před sebou vidím investice, které plánujeme: bude se dělat intenzifikace čistírny odpadních vod, zpracovává se projekt na obnovu centra, tedy na novou radnici, multifunkční sál a související stavební akce. To je složitý projekt, který se nedá řídit tak, že se jednou za čtvrt roku sejde zastupitelstvo a vyslechne, jak se věci mají. Tady je třeba vybrat tým lidí a určit někoho, kdo ten projekt za město bude řídit a průběžně se mu věnovat, kontrolovat termíny. Takže by to chtělo založit komisi pro investice a stavební rozvoj.
Co tě motivuje ve tvé práci?
Mě vždycky motivuje, že se něco nového naučím, že něco nového vyzkouším. Baví mě, když se něco podaří, co na začátku vypadá třeba i nemožně. Například projekt přestavby centra je něco, co vypadá úplně neskutečně. Jeho realizace je strašně daleko, vždyť projektovou dokumentaci budeme mít až začátkem roku 2024. Bude to investice, odhaduji, za nižší stovky milionů. Jestli se tohle podaří realizovat, tak to bude úžasná věc a já bych u toho chtěl určitě být. To je moje motivace.
Jaký je stav protipovodňové ochrany v Dobřichovicích? Plánuješ prosazovat nějaká opatření?
Povodně se tu v minulých letech neřešily; chodilo se kolem toho jako kolem horké kaše.
Společnost Sweco Hydroprojekt a.s. zpracovala studii proveditelnosti protipovodňových opatření na našem úseku Berounky. Ta studie ovšem leží od r. 2016 na městském úřadě. Je to podklad, na jehož základě se dá požádat o územní rozhodnutí. Jenže napřed je třeba zamýšlené úpravy projednat s vlastníky dotčených pozemků. My jsme teď oslovili firmu Vodohospodářský rozvoj a výstavbu (VRV) a oni nám předloží nabídku na to, že by město v této problematice zastupovali. Teprve na základě všech připomínek se dokumentace upraví a projekt se připraví k realizaci.
Kromě toho se ovšem mění i legislativa, budou přísnější požadavky na zónu aktivní povodně. Bude třeba udělat nový model, a i s tím by nám mohlo pomoci VRV.
Konečně se nám podařilo tyto záležitosti po letech nečinnosti rozhýbat, vznikla i neformální protipovodňová pracovní skupina. Je třeba to řešit; na realizaci protipovodňových opatření lze získat dotace.
Naším cílem je realizovat minimálně taková opatření, která nás ochrání aspoň před padesátiletou vodou.
Jak bys chtěl podpořit obnovu městských lesů a ochranu přírody?
Máme málo městských lesů, bohužel, většina těch v okolí patří Rytířskému řádu Křižovníků s červenou hvězdou. Teď máme dobrého lesního hospodáře, je to mladší člověk a má k tomu dobrý přístup. I naše lesy jsou napadené kůrovcem a část bylo nutné vykácet. On se snaží vytěžené plochy zalesňovat průběžně, daří se mu získávat na to dotace. Vysazuje smíšený les, který je sice dražší a dlouho z toho nebude žádný výdělek, protože listnáče rostou pomalu, ale bude to zdravý les.
Já výsadbu vždycky podpořím, mám stromy rád, chovám včely, takže i na stromech mi záleží. Město stromy vysazuje i mimo les. Třeba v rámci rekonstrukcí městských komunikací. Dostali jsme darem několik jabloní. Část jich byla vysazena v sadu na Bukovce, další podél polních cest. Relativně nedávno byla lípami osázena Viničná alej. Kdysi se tomu věnoval pan Kyzlík, to byl velký odborník a dělal kolem toho osvětu, a já se budu snažit najít odborníka, externí firmu, který by nám s rozvojem a s udržováním těchto porostů pomohla.
Také vnímáš zhoršující se úroveň pořádku ve městě?
Ano, to vidím velmi dobře: nezametené chodníky místy zarůstající plevelem, koše nevynesené nebo rozsypané, nepořádek kolem kontejnerů. To mě štve: tohle bych chodil kontrolovat třeba každé ráno, dokud se to nezlepší. Na cokoliv se ovšem zeptám nynějšího vedení města, vždycky se dozvím, že Technické služby toho mají moc a nestíhají. Třeba je to pravda, třeba ne, ale to by se mělo co nejdřív zjistit a ten problém řešit. Tady je třeba být důslednější a pořádek ve městě pravidelně kontrolovat.
Jak budete řešit zklidnění dopravy ve městě, zejména s ohledem na bezpečnost chodců a cyklistů?
Nechali jsme vypracovat dopravní studii. Řadu věcí lze zlepšit jenom dopravním značením; ať už vodorovným či svislou značkou. Zlepšené značení ukáže trasy, kde se cyklisté mohou cítit bezpečně. Důležitý je i zvýšený dohled policie.
Třeba v ranní špičce kolem osmé hodiny, kdy je na ulicích nejvíc dětí, je v pořádku, že policista zastaví dopravu, když k přechodu přijde dítě. Přesně tohle si představuji pod pojmem zklidnění provozu. Je dobré, když si obyvatelé Dobřichovic uvědomí, že během dopravní špičky není vhodné do centra jezdit, aby dovezli děti do školy: jedou přes centrum tam a za pět minut zpátky.
Podpořit bezpečnost by měly i širší chodníky, aby se lidé nebáli posílat své děti pěšky a zmenšil se provoz aut.
Taky je třeba podpořit rozvoj obchodů a provozoven v centru Dobřichovic, aby lidé nemuseli jezdit autem na nákup do Lidlu či do Billy. U nové výstavby je třeba vytvořit v parterech obchody, aby lidé měli možnost nakoupit si v centru. Já nepotřebuju sedat do auta, já si raději na nákup dojdu pěšky, pokud bude možnost.
Podmínky pro cyklisty můžeme zlepšit i tím, když u nádraží vybudujeme lepší zařízení pro úschovu kol, aspoň přístřešek, sledovaný kamerou. A to hlavně ze směru od lávky, tedy v Luhu. Pokud u nádraží vytvoříme lepší podmínky, budou lidé více využívat bezpečnější trasu přes lávku bez nutnosti přecházet koleje.
Jaké budou tvé první kroky, staneš-li se starostou?
První krok: nastavit systém fungování nově zvolené rady města.
Druhý krok: udělat si audit na úřadě a nastavit si procesy tak, aby byly co nejefektivnější a aby mi jako starostovi vyhovovaly.
Třetí krok: Zefektivnit fungování komisí; založit novou komisi pro investice a stavební rozvoj.
Jakou máš zkušenost s činností pro město?
Mám zkušenost s fungováním dosavadní Rady. Ty čtyři roky ve funkci radního mi daly hodně: důvěru, že jsme schopní nakonec k nějakému rozhodnutí dojít. Stojí to hodně času, někdy zbytečně moc, ale bez toho to asi nejde.
Jaké jsou silné stránky tvé osobnosti?
Myslím, že jsem vcelku nekonfliktní; že jsem schopen věci prosazovat, ale zároveň jsem schopen týmové práce.
Já mám rád fér hru; nemám rád politikaření. Mám rád přímé jednání a nerad dělám nějaké okliky. Nemám rád příliš mnoho řečí, radši ať se věci posouvají dopředu.
Priority pro následující čtyři roky v Dobřichovicích?
Modernizace úřadu, ta je důležitá. Tam se zaspalo a doba je dneska už jinde. Je třeba začít využívat digitální technologie, které lidem umožní, aby jednoduchou agendu vyřídili z domova.
Dotáhnout investice, které jsou naplánované: to je například intenzifikace čistírny odpadních vod. Úspěchem bude, když se v příštím období podaří zahájit obnovu centra, tedy aspoň začít s výstavbou a zajistit financování.
Velmi důležitý je dohled nad přípravou optimalizace trati. Město zastupuje pan architekt Štáfek, který navrženou podobu velmi dobře upravil. Pomáhá městu i při vyjednávání se Správou železnic. Chceme prosadit takovou podobu úprav, která lidem nejen usnadní pohyb po městě, ale hlavně ho učiní bezpečným. Usilujeme o podchody pro pěší u obou přejezdů, podjezd ze Všenor do oblasti V Luhu, chceme upravit přednádražní prostor i samotnou budovu nádraží. Čekají nás ještě dlouhá jednání.
Určitě chci podpořit vybudování domu s pečovatelskou službou. Dům pro seniory v Dobřichovicím chybí. Máme na to vhodný pozemek teď jde jen o to, zvolit pro město výhodnou formu investice.
Vnímám, že je zájem i o vybudování venkovní posilovny, pumptracku, nebo například rampy pro skateboard. Pumptrack je sice prostorově náročnější, ale může být vymyšlen tak, aby sloužil právě i pro jízdu na skateboardu, koloběžkách nebo inline bruslích.