Volební program
pro období 2022 – 2026
Hlásíme se k odpovědnosti za vedení města a nabízíme městu městu nového starostu.
Chceme vyhrát volby! Tenhle prostý výrok je alfou i omegou snažení každé politické strany, která vstupuje na kolbiště veřejné soutěže. Přesto pro uskupení Společně pro Dobřichovice je určitou novotou. Co se změnilo od doby, kdy se Společně pro Dobřichovice poněkud “coubertinovsky“ účastnilo, ale nevítězilo? Dorostlo a dospělo. Jeho kandidáti i zastupitelé se orientují v problematice správy města. Na kandidátce figurují osobnosti, které mají zkušenosti ze stavebnictví, ekonomiky, sociální politiky, školství i kultury, sportu i vědy. Všichni je chtějí využít ve prospěch města . A Společně pro Dobřichovice představuje v těchto volbách kandidáta na starostu! Je tedy připraveno nejen spolupracovat s koaličními partnery, ale též programově i personálně převzít větší díl práce i odpovědnosti za správu města.
Proč chceme vyhrát volby? Chceme zlepšit správu města a zajistit jeho dynamičtější rozvoj. Vnímáme stagnaci v řízení města i ve výkonu městského úřadu. Dobřichovice ztratily pozici tahouna regionu a postupně se propadají do průměru. V dalším období nás přitom čeká investiční akce, jejíž rozsah a složitost zatím nemá v našem městě obdoby. Příprava stavby nové radnice s multifunkčním sálem, přemístění hasičské zbrojnice a zbudování nových průchodů v obci představuje soubor problémů, jejichž řešení si vyžádá zkušeného manažera s praxí ve stavebnictví. A tuto kvalifikaci I zkušenosti s řízením týmu lidí má náš kandidát na starostu Jakub Knajfl.
Hlásíme se o práci! Hlásíme se o větší míru odpovědnosti! Chceme vyhrát volby a mít mandát plnit náš program.
Krizové plány a protipovodňová ochrana
Letos v srpnu to bude již 20 let, kdy katastrofální povodeň zasáhla také Dobřichovice. Město toho však od té doby pro zlepšení protipovodňové ochrany moc neudělalo. Jediným počinem bylo objednání digitálního povodňového plánu. Již několik let přitom existuje studie proveditelnosti protipovodňové ochrany pro území našeho města. Pro realizaci navržených opatření je ale nutné vyvinout vlastní aktivitu. Město musí spolupracovat s Povodím Vltavy při projednávání návrhu s vlastníky dotčených nemovitostí. Aby byla opatření účinná v rámci dolního toku Berounky, je nutná i koordinace s okolními obcemi.
S povodněmi úzce souvisí i potřeba vybudování moderního varovného informačního systému, který umožní rychle informovat obyvatele. Měl by nahradit dvě zastaralé rotační sirény a v případě jakéhokoliv ohrožení umožnit informování obyvatel. Moderní informační systém je nezávislý na mobilních sítích a je schopný až 72 hodin fungovat i v případě výpadku elektrické energie. Samospráva ho využije pro efektivní řízení akcí nutných k ochraně obyvatel a majetku.
Pojďme si připomenout osobní zkušenost konkrétního člověka z roku 2002 i možný scénář roku 2024:
"Je úterý 13. srpna 2002. Voda v Berounce stoupá, na soutoku s Vltavou jsou už velké rozlivy. Bydlíme v Dobřichovicích u řeky, výška pozemku je na úrovni stoleté vody. Berounka však stále stoupá. V průběhu odpoledne telefonuji několikrát starostovi i lidem z Povodí Vltavy. V 16 hodin se řeka přelévá do zahrady. Informace jsou dostupné jen na zavolání a jsou zmatené. V noci hladina kulminuje a její úroveň je o 80 cm vyšší než nejpesimističtější odhady. Brzy ráno ve středu 13. srpna stojíme s panem starostou Václavem Kratochvílem v prostoru Benziny, povodeň šplouchá nedaleko. Co můžeme dělat? Co se vůbec dá zajistit pro lidi? Co asi potřebují? Komu pomoci nejdříve? Jak zajistit pitnou vodu, potraviny? Jak vlastně s lidmi komunikovat? Čirá bezmoc.”
Kolika občanů se povodeň v roce 2020 dotkla? Zaplaveny byly asi dvě třetiny levobřežní části města a okolí řeky na břehu pravém. Přívalová voda z lesů způsobila škody v části Brunšova. Poškozená infrastruktura a postupné odstraňování škod ve městě se dotkly úplně všech občanů.
Jsme v roce 2024 a město realizovalo systém krizového řízení. V případě, že by nastala kritická událost většího rozsahu, má vedení města nástroje, jak komunikovat s občany a minimalizovat škody. Jsou vypracované krizové plány na různé typy událostí – povodeň, rozsáhlý požár, zamoření vzduchu nebezpečnými látkami nebo jiný druh kritické situace. Odpovědné osoby jsou vyškoleny, jak jednat a co podle krizového plánu vykonávat. Jak by vypadala situace po dokončení systému krizového řízení v případě takové povodně, jaká byla v roce 2002?
"Voda v Berounce stoupá, na soutoku s Vltavou jsou už velké rozlivy. Situace je vyhodnocována z několika zdrojů. Údaje jsou zpracovány dle modelových plánů a víme s předstihem, která oblast začíná být ohrožená. Víme kdo, kde a v jakém čase má zajistit budování zábran, víme, kde pytlovat, kde kontrolovat uzavření propustků, a co koordinovat. Občané v dotčených lokalitách postupně dostávají jasné informace o predikované situaci a instrukce, co mají dělat, jak a na co se připravit. Každý ví, co má dělat."
Všichni doufáme, že nenastane situace, kdy bychom museli vybudovaný systém naplno využít. Jsme však připraveni a obyvatelé Dobřichovic mají jistotu, že jednání v nouzových situacích budou účinná a efektivní.
Tématu protipovodňové ochrany a krizového řízení dáváme vysokou prioritu, abychom zajistili lepší ochranu města a zavedli funkční krizový plán a varovný informační systém. Ustavíme pracovní skupinu, která bude spolupracovat s příslušnými orgány a jejímž cílem bude postarat se o protipovodňová opatření. Navážeme na Studii protipovodňové ochrany zpracovanou SWECO Hydroprojekt z let 2015 a 2016 a dále na Studii odtokových poměrů v povodí vodního toku Berounky z roku 2019. Prosadili jsme spolupráci se specialisty pro problematiku protipovodňové ochrany, se společností Vodohospodářský rozvoj a výstavba. Cílem je stanovení konkrétních kroků, které povedou nejen k řešení protipovodňové ochrany na obou březích Berounky, ale i k ochraně Brunšova proti povodním z přívalových dešťů. Na základě objednané analýzy bude město schopné připravit podmínky pro realizační projekt protipovodňové ochrany Dobřichovic a žádat Ministerstvo zemědělství o posouzení ekonomické efektivity a podnik Povodí Vltavy o realizaci. To sice pár let potrvá, ale pak Dobřichovice budou na další povodeň připravené.
Komunální eGovernment
Státní správa obecně není většinou občanů vnímána úplně pozitivně. Státní správa by měla především poskytovat služby občanům a k tomu by jí měly sloužit informační technologie. Informační technologie jsou především nástroj a záleží na nás, jak ho dokážeme využít.
EGovernment je správa věcí veřejných pomocí moderních elektronických nástrojů. Díky nim bude veřejná správa k občanům přátelštější, dostupnější, efektivnější, rychlejší a levnější. Elektronizace státní správy je tedy nepochybně správný trend, který ovšem přináší i určitá rizika, se kterými se musíme naučit žít.
Jak si představujeme eGovernment v Dobřichovicích?
Mezi základní prostředky eGovernmentu patří komunikace prostřednictvím elektronické pošty (e-mail) nebo datové schránky. Významným komunikačním prostředkem jsou i webové stránky města. Ty uživatelům mají umožnit rychlou orientaci při vyhledávání potřebných informací a pomoc při řešení konkrétních situací. Aby toto vše splňovaly, je potřeba naplnit je příslušným obsahem, propojit s informačním systémem, spravovat ho a pravidelně aktualizovat. To se na jedné straně na webu města Dobřichovice děje, ale v přehledností náš web trochu pokulhává.
Web města je hlavním a nejobsáhlejším elektronickým zdrojem informací nejen pro občany města, ale i pro jeho návštěvníky, pro firmy, podnikatele, investory apod. Webové stránky mají být jakousi výkladní skříní města a sloužit jeho propagaci. Proto musí být přehledné, dobře a logicky členěné, a přitom také moderní, elegantní a reprezentativní. Kvalitní, aktuální a snadno dostupné informace šetří práci úřadu. A proto stojí za to, aby této oblasti byla věnována pravidelná a systematická odborná péče, a to ať už úřadem samotným nebo ve spolupráci s třetí stranou.
Praktické informace, pozvánky na kulturní, společenské či sportovní akce, informace o životě ve městě – to vše lze na webu města najít a určitě je žádoucí zpřístupnit tento obsah i prostřednictvím sociálních sítí a tištěných médií.
Web města by měl také obsahovat krizové plány a návody, jak se zachovat v případě krizové situace. Pro případ krize samotné město musí mít možnost informovat rychle a cíleně co největší množství dotčených lidí pokud možno různými prostředky: mobilní aplikace, SMS, e-maily, hlasové sirény. Povodně, blackout, epidemie, rozsáhlý požár, dopravní nehoda, únik nebezpečných látek do ovzduší nebo do vody nejsou nereálné. Aktuální, jasné a přehledné informace mohou v krizové situaci mnohé usnadnit nebo dokonce zachránit.
Při velikosti našeho úřadu a města je elektronický rezervační systém možná zdánlivě zbytečný, ale pro někoho je možnost objednat se elektronicky na konkrétní čas klíčová. A úřadu takový systém usnadní plánování kapacit.
Jednání vedené formou videokonference je dnes už zcela běžnou záležitostí a může tak fungovat i náš městský úřad. První vlaštovkou elektronické komunikace úřadu s občany je mobilní aplikace Munipolis, o jejíž využití se v minulosti zasadili naši zastupitelé.
Co je Munipolis? Nejprve se jednalo o platformu komunikací obcí s občany pod názvem Mobilní Rozhlas. Ten se posléze změnil na chytrou komunikační síť Munipolis, která umožňuje vyhledávat informace, které o svých městech jednotlivé radnice do systému zadaly (Dobřichovice v tom mají značné rezervy). Na webu www.munipolis.cz nebo www.dobrichovice.cz lze najít odkaz na stažení aplikace pro hlášení závad v přihlášených městech. Jejím prostřednictvím můžete nahlásit problém, na který narazíte, například škodu na veřejném majetku.
Výběr místních poplatků by se zefektivnil, kdyby se usnadnilo jejich zaplacení třeba výzvou s možností platby QR kódem. To lze propojit i s následnou kontrolou úhrady; občan si může na informačním portálu obce vytvořit osobní účet, kde se mu přehledně zobrazují všechny zaplacené i dosud nezaplacené poplatky.
Informační technologie by měly sloužit úřadu a městu ke zvýšení efektivity práce, snížení nákladů a zvýšení kvality služeb. Moderní IT jsou dnes jednoznačně cloudové služby. Umožňují efektivní práci s využitím nejen online textové ale i hlasové nebo video komunikace. Zároveň je vše zálohované a snadno dohledatelné. K dispozici jsou i nástroje pro plánování a správu úkolů v rámci úřadu. Lze tak nastavit termíny pro jejich splnění, ale i odpovědnost a kompetenci jednotlivým zaměstnancům.
Cloudové služby: Pro běžnou práci přinášejí mnoho výhod. Dokumenty se sdílejí v elektronické podobě, není je třeba tisknout ani fyzicky archivovat. Jsou dostupné odkudkoliv, kde je připojení k internetu. Efektivně dosažitelná úroveň zabezpečení je vyšší než u tradiční fyzické infrastruktury. Každý uživatel má umožněn přístup pouze k datům, se kterými má oprávnění pracovat a oběh dokumentů je řízen automatickými pracovními postupy. Moderní cloudové technologie jsou využitelné nejen pro práci úřadu, ale i pro práci radních a zastupitelů a pro spolupráci města s dalšími subjekty. Z hlediska nákladů jsou cloudové služby v naprosté většině případů levnější.
Komunální eGovernment v Dobřichovicích by měl představovat maximální využívání moderních informačních technologií tam, kde je to účelné, přínosné a efektivní.
Postavíme radnici a divadlo
Na jaké změny se v centru Dobřichovic můžeme těšit? Co Dobřichovice získají?
Dobřichovice budou mít nové administrativní, kulturní a společenské centrum, které se výrazně otiskne do podoby středu města.
Současné zastupitelstvo rozhodlo přesunout stávající hasičskou zbrojnici v ulici 5. května a uvolněný pozemek využít pro komplex budov, ve kterém bude nejen nová radnice, ale i knihovna, informační centrum, prostory pro rozšíření ZUŠ a multifunkční sál s kapacitou 200 diváků využitelný pro divadlo, koncerty, promítání filmů, zasedání zastupitelstva a další akce. Pod souborem budov je navrženo podzemní parkoviště. Hasičská zbrojnice bude nově umístěna na místě stávajícího městského úřadu ve Vítově ulici. Oživením budou nová veřejná prostranství. Na tuto akci proběhla architektonický soutěž a bylo vybráno vítězné řešení.
Realizace tohoto záměru představuje jednu z největších investičních akcí města za poslední dobu. Jedna část představuje zástavbu v centru, druhá rekonstrukci a úpravu stávající budovy městského úřadu, který se přesune do moderních reprezentativních prostor.
Bude to stát spoustu úsilí, ale věříme, že v centru Dobřichovic vyroste nová, architektonicky hodnotná budova splňující současné požadavky.
Jak budou práce v centru rozfázované? Jako první je třeba vybudovat novou hasičskou zbrojnici. Dokumentaci na tuto část již zpracovává ateliér Šafer Hájek Architekti.
Na využití pozemků v centru města byla v roce 2017 vyhlášena architektonická soutěž, do které podalo své návrhy pět uchazečů. Autoři své studie veřejně prezentovali 5. 12. 2019 v sále Dr. Fürsta. Sešly se velmi kvalitní návrhy, které lze stále vidět na webu města (viz Studie využití centra města). Hodnotící komise, kterou tvořili všichni členové zastupitelstva, vybrala 29. 6. 2021 jako vítěznou studii od architektonické kanceláře Pavel Hnilička Architects+Planners, s. r. o. V červnu 2022 město s vítězem podepsalo smlouvu na zpracování kompletní projektové dokumentace. V zimě 2024 by mělo mít město hotové podklady a bude moci vyhlásit veřejnou soutěž na výběr generálního dodavatele stavby. Město se musí aktivně účastnit tvorby projektové dokumentace, musí vést dialog s projektantem, budoucími uživateli i veřejností a spolupracovat na finalizaci této dokumentace. Projektant bude potřebovat od města součinnost, kterou musíme zajistit, aby nebyl ohrožen termín odevzdání projektu. Zároveň bude město hledat možnosti financování. Spoléháme na to, že se podaří najít vhodné dotační tituly. Pokud by ale mělo jít o investici pouze ze zdrojů města, je otázkou, zda nebude nutno akci rozdělit na etapy. V takovém případě bude nutné určit priority jednotlivých objektů.
Co má následovat po výběru vítězné studie a projektanta?
Každé stavební dílo prochází mnoha fázemi od záměru přes přípravu studie, projektování, realizaci až k užívání. Projekt “Využití centra města” je rozsáhlý. Zahrnuje několik budov, které výrazně promění centrum města. A jakmile bude vše postaveno, bude to tak na mnoho let, pro mnohé z nás na doživotí. Chceme přípravě stavby věnovat maximální energii, abychom byli schopni vše vybudovat ke spokojenosti občanů Dobřichovic a vůbec všech uživatelů.
Ve všech fázích přípravy stavby budeme naslouchat podnětům budoucích uživatelů, jak to vyžaduje tzv. participativní design. Bude to znamenat pozvat do procesu přípravy stavby také hasiče, pracovníky obecního úřadu a knihovny, místní divadelníky a řadu dalších organizací, ale i širokou veřejnost.
Investovat do přípravy maximální energii a vést aktivní dialog s projektanty bude náročné, ale mnohonásobně se to vrátí ve fázi výstavby a pak i užívání stavby. Tak velkou investiční akci musíme připravit opravdu pečlivě.
Co je to participativní design? Participativní design je směr navrhování díla se zapojením uživatelů do celého procesu. U budov to znamená, že se do všech fází přípravy stavby zapojují budoucí uživatelé, kteří přinášejí podněty. Ty jsou zpracovány odborníkem a předkládány architektovi i projektantům k zapracování.
Město některé prvky participativního plánování již aplikovalo při zadání parametrů architektonické soutěže. Chceme tento směr zásadním způsobem posílit. Jen tak je možné do budoucna zachovat dobré vztahy v komunitě uživatelů. Architektonickou studii máme hotovou, následovat bude tvorba prováděcího projektu. Již nyní víme, že budeme architektovi vítězného návrhu dávat podněty k zapracování změn, tak aby se do konečného návrhu promítly i některé dobré prvky z konkurenčních soutěžních návrhů. Chceme, aby studii kritické posoudili budoucí uživatelé i odborná veřejnost, aby budoucí dílo bylo co nejdokonalejší.
A na závěr: co průchody?
Centrum Dobřichovic je tvořeno čtyřmi uzly. První z nich je Palackého náměstí u pošty a lékárny spolu s ulicí V Zahradách kolem Jednoty (COOP), patří sem i Křižovnické náměstí se vším, co k němu přiléhá. Druhý uzel je areál Anežky České v bývalém statku s restaurací a hotelem Panská Zahrada. Třetí uzel centra je park, křižovatka u „plynboudy“ a „modrý domeček“. Posledním uzlem pak je areál Sokola. Tyto čtyři uzly mezi sebou mají neprostupný blok zástavby s ulicí Lomená, kudy by měl vést průchody, které je budou spojovat. Průchody by měly být veden z Lomené ulice do ulic Palackého i do ulice 5. května. Kvůli optimálnímu umístění průchodů bude třeba vykoupit některé pozemky od soukromých vlastníků.
Město pro všechny
Rádi bychom v našem městě vybudovali další místa, kde bude možné sportovat, aktivně trávit volný čas nebo si jen tak užívat dobřichovické pohody.
Pumptrack, skatepark, venkovní posilovna a další venkovní aktivity v Dobřichovicích? Nebo třeba i singletrail?
A co dalšího? Stůl na stolní tenis, šachové stolky, hry pod širým nebem nebo třeba minigolf?
Znáte tyto sporty a aktivity? Pokud ne, níže se můžete seznámit. A pokud některé z nich preferujete nebo máte návrh na jiné, dejte nám vědět v dotazníkovém šetření. V Dobřichovicích lze využívat například hřiště na pétanque. Je sice soukromé, ale jeho využití je možné si domluvit v Panské Zahradě.
Co jiného byste rádi? Co chybí v našem městě i v našem výčtu?
To nám napište do Dotazníku pro občany Dobřichovic, který dostanete do schránek spolu s volebními lístky. Pro občany mladší 18 let bude vytvořen samostatný Dotazník. Odkaz na jeho vyplnění bude po volbách dostupný elektronicky na našem webu a webu města.
Vaše odpovědi nám pomohou zacílit na oblast, kterou považujete za zajímavou a budeme vědět, o realizaci čeho pro Vás usilovat. Co máme na myslí? Například:
Hry pod širým nebem
Umístěním dalších drobných zařízení do veřejného prostoru bychom mohli udělat obyvatelům Dobřichovic radost. Mohlo by jít třeba o venkovní stůl na stolní tenis v anebo o stolek se šachovnicí, které by byly umístěny v parku, u některého z odpočívadel na cyklostezce nebo na jiném vhodném místě. Mohl by se najít prostor pro veřejné hřiště na pétanque, ale třeba i na minigolf. Her, které se dají provozovat pod širým nebem je celá řada.
Pumptrack
Sportovní vyžití v Dobřichovicích by mohl nabídnout například pumptrack. „Pumptrack je uměle vytvořený uzavřený okruh pro jízdu na kole a pokud to povrch pumptracku umožňuje, pak také pro jízdu na koloběžce, skateboardu či inline bruslích. Dráhu lze projíždět bez šlapání či odrážení. Okruh je tvořený vlnami a klopenými zatáčkami, které umožňují udržovat a zvyšovat rychlost. Princip jízdy na pumptracku spočívá v tom, že kolo nebo koloběžka jsou poháněny tzv. pumpováním, tj. setrvačností, kdy jezdec pomáhá udržovat pohyb změnou těžiště těla, tj. pohybem svého těla (střídavým tlakem na přední a zadní kolo). Pumptracky jsou poměrně bezpečná a zábavná cyklistická sportoviště pro děti i dospělé. Pumptracková jízda vhodným způsobem rozšiřuje cyklistické dovednosti. Pumptracková dráha může mít přírodní nebo umělý povrch a používá se také pro inline bruslení, skateboardy apod.“ Tolik z definice na wikipedii.
Pumptrack by mohl sloužit nejen cyklistům, ale i vyznavačům dalších sportů. Pokud se vybuduje s asfaltovým povrchem, pak je vhodný i pro jízdu na inline bruslích, skateboardu nebo koloběžce. Živičný povrch je sice dražší, ale méně náročný na údržbu a je využitelný celoročně.
Skatepark
V Dobřichovicích již existuje větší komunita těch, kteří se skateboardingu věnují na dobré sportovní úrovni a jsou členy České asociace skateboardingu. Omezený prostor jim ale neumožňuje plnohodnotný trénink. Ve vzájemné spolupráci by bylo možno k realizaci skateparku využít i vhodných dotačních titulů.
Příklady skateparků:
Pumptrack a skatepark
Při podobnosti obou zmiňovaných aktivit se nabízí otázka, zda by se nepodařilo skloubit je v jednom místě. Dobřichovice by získaly víceúčelový areál pro trávení volného času, který by byl atraktivní nejen pro mladší ročníky. Zároveň bychom nabídli prostor pro setkávání a smysluplné trávení volného času. Vše záleží na tom, zda se povede najít vhodnou lokalitu a možnost financování.
Workout
Již delší dobu diskutujeme o možnosti vybudovat v Dobřichovicích venkovní posilovnu neboli workoutové hřiště, fitpark. Hojně využívaná cyklostezka na levém břehu Berounky by tak nabídla i další možnost aktivity. Nejen projíždějící cyklisté, vyznavači inline bruslení, ale i další by ji uvítali. V sousedních obcích již podobná zařízení fungují a jsou hojně využívaná. Podobu mohou mít různorodou. Dle provedení pak nabízí posilování, protažení či relaxaci lidem různého věku i fyzické kondice. Nabídka je velmi pestrá a prostorové nároky nevelké.
Singletrail
Již několik let je stále populárnější jízda na tzv. singletrailech. Asi všichni již slyšeli o legendárních Rychlebských stezkách, o singltreku Pod Smrkem nebo o Trutnov Trails. Podstatou trailů je, že jsou vyznačeny v terénu a jsou jednosměrné, určené pro jízdu dolů z kopce. Obtížnost je různá dle terénu, sklonu a povrchu tratě. Jezdec musí rychlost jízdy přizpůsobit svým schopnostem.
V minulosti se konalo několik závodů Českého poháru ve sjezdu na horských kolech na trati z Červené hlíny do Všenor nebo v sousedních Řevnicích.
Žádné oficiální traily zde zatím neexistují, ovšem komunita vyznavačů této cyklistické disciplíny si svépomocí buduje dráhy s využitím okolního kopcovitého terénu. Jejich dráhy vypadají často velmi krkolomně a také se kříží s trasami pěších.
Stálo by za to zkusit vybudovat traily legálně s využitím stávajících pěšin a roklí. Výstavba trailů má určitá pravidla a měla by respektovat podmínky dané lokality. Rozhodně by nemělo docházet k ničení přírody. Případná realizace by jistě přispěla k větší bezpečnosti bikerů i uživatelů lesa.
Bezpečný pohyb po městě
V letech 2020 až 2022 vznikla díky naší iniciativě studie s názvem „Studie strategického rozvoje dopravy ve městě Dobřichovice“ (dále jen studie). Studii vypracoval na objednávku města Ústav telematiky Fakulty dopravní ČVUT, tedy instituce nadmíru povolaná. Studie má analytickou a strategickou část a je založena na několika základních pilířích:
- znalostech a zkušenostech odborníků FD ČVUT na řešení dopravy ve městech
- studiu relevantních podkladů jak města Dobřichovic, tak i okolních měst a obcí
- jednání s představiteli města a dalších organizací veřejné správy a IZS
- vyhodnocení dostupných dat o dopravě v Dobřichovicích a okolních obcích
- vyhodnocení současných dopravních opatření v Dobřichovicích
- směrovém dopravním průzkumu dopravy (realizovaném v září 2021)
- vyhodnocení dopravních parametrů a výsledku dopravního průzkumu
Na základě důkladného průzkumu dostupných dat, vyhodnocení aktuální dopravní situace a vlastního měření dopravních toků studie dospěla k návrhu opatření pro místní dopravu a formulovala cíle pro zkvalitnění dopravní situace ve městě. Neomezuje se pouze na bezprostřední řešení konkrétních dílčích problémů v dopravě, ale hledí dále do budoucna v horizontu desítek let.
Studie se zabývá dopravou ve městě v celém jejím rozsahu, konkrétně dopravou silniční, železniční, veřejnou hromadnou, cyklistickou i pěší dopravou, i parkováním vozidel. Hledá mezi nimi optimální návaznosti. Zaměřuje se zejména na bezpečnost.
Na základě vlastních zkušeností s problematikou dopravy v Dobřichovicích a jejich srovnáním se závěry studie jsme vytipovali tři témata, kterým se chceme v dalších letech věnovat:
- Zvýšení bezpečnosti chodců
- Zvýšení atraktivity dopravy na kole
- Optimalizace železniční tratě
1. Zvýšení bezpečnosti chodců
Je třeba zvýšit bezpečnost obyvatel, kteří se po městě pohybují pěšky. Čím bezpečněji se chodci budou cítit, tím více budou k pěšímu pohybu inklinovat a tím méně bude v ulicích aut. Dobřichovice nejsou obcí s převahou tranzitní dopravy, ale většina cest u nás končí nebo začíná. Dá se tedy říci, že velkou část automobilové dopravy si zvládneme vyprodukovat sami. Snížení intenzity automobilové dopravy je jedním z hlavních cílů.
Vytipovali jsme místa, která jsou pro pěší problematická, a navrhujeme řešení.
- Obytná zóna v ul. 5. května. Problematický je zde volný pohyb pěších po ulici, který by měl být díky vyznačené obytné zóně bezpečný, ale dochází zde k pohybu motorových vozidel vysokou rychlostí. Obytná zóna je bohužel umístěna do vizuálně široké a přímé komunikace, která svádí k rychlé jízdě. Pomohlo by doplnění vodorovného dopravního značení a piktogramů přímo na asfalt.
- Chodník v Tyršově ulici mezi křižovatkami s ulicí Všenorskou a Palackého. Vozovka je v tomto úseku zúžena a stejně tak je zúžen i chodník. Nedostatečné značení zde svádí cyklisty k jízdě po chodníku směrem k mostu a dochází ke kolizím s chodci. Cílem je zde odklonit cyklisty na cyklostezku vedoucí přes lávku a následně po levém břehu řeky.
- Přechod pro chodce na frekventované Pražské ulici u ZŠ Kairos a autobusové zastávky, který je využíván hlavně dětmi navštěvujícími ZŠ a ZUŠ. Pomohlo by výraznější vyznačení přechodu.
- Dvojice křižovatek Tyršova x Strmá, Strmá x U Rokle. Ulice Strmá a U Rokle jsou úzké a chybí v nich chodníky. Není zde ani přechod pro chodce přes velmi frekventovanou ulici Tyršovu.
- Železniční přejezd ve Všenorské ulici, přes který vůbec nevede chodník pro pěší.
- Přechod pro chodce u křižovatky Palackého a 5. května v blízkosti ZŠ. V posledních 5 letech zde došlo dle dat o nehodách ke dvěma kolizím. Šlo o srážku osobního vozidla s chodcem a cyklistou. Obě události s lehkým zraněním. Pomohlo by zvýraznění přechodu a asistence městské policie v ranních hodinách při nástupu žáků do školy.
- Přechod ulice Karlická v křížení ulic s Bezručovou. Při příjezdu do Dobřichovic od Karlíka řidiči nerespektují začátek obce a nedodržují rychlost. Vhodná by byla kombinace přechodu pro chodce a opatření ke zpomalení dopravy.
- Realizace chybějících přechodů pro chodce u autobusových zastávek a na vybraných místech s očekávanou vysokou intenzitou chodců
- autobusová zastávka Dobřichovice, Randova
- autobusová zastávka Dobřichovice, Pod Vinicí
- železniční přejezd v ul. Palackého, na křižovatce s ul. Tyršovou.
- Nesprávně či nedostatečně osvětlené přechody pro chodce (na základě měření)
- přechod pro chodce v ul. Palackého v blízkosti okružní křižovatky
- přechod pro chodce v ul. Pražská u křižovatky s ul. Za Parkem.
2. Zvýšení atraktivity dopravy na kole
Doprava na kole i doprava pěší významně přispívají ke zkvalitnění života v našem městě. Aby doprava na kole byla co nejbezpečnější, je třeba opatření koordinovat se zvýšením bezpečnosti chodců a snažit se o regulaci automobilové dopravy.
V rámci zatraktivnění dopravy na kole se chceme zaměřit na následující témata.
- Cyklistická doprava v Tyršově ulici mezi křižovatkou s ulicí Všenorskou a křižovatkou s ulicí Palackého. Řešení by měla přinést optimalizace trati a s ní spojené vybudování opěrné zdi v ulici Tyršova, které umožní rozšíření vozovky i chodníku.
- Zlepšení podmínek pro parkování kol. Budeme usilovat o vybudování krytého a ideálně také uzamykatelného parkovacího areálu pro kola u nádraží. V centru se zasadíme o instalaci dostatečného počtu cyklostojanů na místech, která cyklisté (rezidenční i projíždějící) často navštěvují.
- Vyznačení pruhů pro cyklisty v páteřních trasách místní cyklistické dopravy, zejména z centra na nádraží a zpět. Úprava křížení s hlavními silnicemi tak, aby v křižovatkách byly dobré rozhledové poměry a chování cyklisty bylo pro řidiče předvídatelné.
3. Optimalizace trati
Současní zastupitelé dlouhodobě jednají se SUDOP Praha a Správou železnic o podobě plánované optimalizace trati. Ta zahrnuje řadu souvisejících objektů, které významně zlepší pěší, cyklistickou i automobilovou dopravu. Z hlediska pěších a cyklistů můžeme jmenovat zejména vybudování podchodů pro pěší u obou železničních přejezdů. Budeme usilovat o prosazení těchto opatření, která pomohou vyřešit některé výše zmíněné problémy.
Závěrem
Jako zastupitelé a kandidáti vnímáme mnohé další problémy související s dopravou v Dobřichovicích. Konkrétně s dopravou automobilovou nebo s dopravní obslužností ve městě i mimo něj. Dopravní studie, o jejíž vznik jsme se zasadili, je důležitým podkladem a budeme s ní dále pracovat. Bylo to ostatně před čtyřmi lety jedno z našich hlavních předvolebních témat. Autoři respektovaní odbornou veřejností a ČVUT jako silná zaštiťující instituce dávají této studii velkou váhu. To nám pomáhá při jednání o podobě železniční tratě nebo krajských silnic. A konečně, i pro vedení města jsou informace v dopravní studii cenné a pomáhají přistupovat k pravidelným opravám ulic koncepčně a s vizí toho, jak má doprava ve městě vypadat za pět, deset či patnáct let.